9. trinn med fokus på lokalt håndverk

9. trinn ved Iveland skole har siden nyttår hatt et nært samarbeid med Iveland tolleknivlag, og lært seg å lage skaft og slire.

Elevene har i samarbeid med faglig dyktige kursholdere fått laget en kniv med slire - den lokale håndverker kunsten lever videre! - Klikk for stort bildeElevene har i samarbeid med faglig dyktige kursholdere fått laget skaft og slire til fabrikk laget knivblad - den lokale håndverker kunsten lever videre! Iveland kommune

Samarbeid Iveland skole - Iveland tolleknivlag:

Litt om Iveland tolleknivlag:

Iveland tolleknivlag er ett lag for knivmakere og knivsamlere. Vi ser det som en av våre oppgaver å ta vare på tradisjonen og håndverket og å videreføre dette.
Opp gjennom årene har tolleknivlaget arrangert flere kurs, både smikurs og skaft/slire kurs.

Samarbeid med skolen:

I januar 2024 har 3-4 av tolleknivlagets medlemmer vært på Iveland skole og hatt kurs for en del av 9. trinn. Elevene har laget skaft og slire til fabrikk laget knivblade, og kursholderne er blitt veldig imponert over innsatsen og resultatet.
Dessverre døde Tore K. Lunden før kurset var ferdig. Dette var ett tap både for tolleknivlaget og alle andre som i alle år har nytt godt av hans kunnskap og hans vilje til å dele denne.

En torsdag formiddag i mai skal ungdommene være med ut i smia og se hvordan knivblad lages.

Prosessen:

Skaftene blir laget av forskjellige tresorter, men mange foretrekker bjørk. Skaftene kan også settes sammen av forskjellige materialer og tresorter, og ha konturlinjer av tinn, farget vulkanfiber eller sølv. Horn og bein brukes også. Etter pussing og polering kan skaftet beises, oljes eller lakkes.
Slira kan lages av tre, men det vanlige er å sy av lær. Lærslirer kan være helt glatte, ha utskjæringer eller mønster som er pautet eller trykka. Farging og impregnering gjøres til slutt.

Slire og knivskaft kan også ha holker laget av metall. Messing, nysølv og sølv er bruke.

Til slutt slipes eggen på slipestein og bladet poleres.

Lokale knivmakere fra Iveland:

Iveland kommune har hatt flere gode knivmakere opp gjennom tidene. Av de som ikke er med oss lenger kan nevnes:

• Jørund Løland
  • Olaus Bakken
  • Kjell Bråthen
    I Iveland tolleknivlag har vi også hatt Olav Ranestad og Tore K. Lunden

Bli bedre kjent med Iveland tolleknivlag:

Kommunestyret har satt av kr. 50.000,- i årets budsjett til oppsett av et monter på Åkle. Prosessen er i gang, og et monter som viser frem det lokale håndverket og tolleknivlaget sin historie vil trolig være på plass etter sommeren. Det er DeGendt som etter planen vil bygge dette, i samme stil som annet materiell på Åkle.

Ønsker du ytterligere informasjon, kontakt leder Finn Tore Homme på mobil nr 913 81 617

Iveland tolleknivlag - omtale på moisund.com fra 2011 (PDF, 2 MB)