Høyere inntekter enn normalt og svært godt netto driftsresultat

Iveland kommune fikk et netto driftsresultat på 29 millioner i fjor. Det er et historisk høyt beløp.

Begrepsavklaringer:

Netto driftsresultat: Netto driftsresultat viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt

Brutto driftsresultat: Driftsinntekter fratrukket driftsutgifter eksklusive renter og avdrag

Strømkrisen gav kommunen høye inntekter:

Den viktigste årsaken er inntekter fra salg av konsesjonskraft. Strømkrisen høsten 2022 gjorde at kraftprisen steg til høyder man aldri tidligere har opplevd i Sør-Norge. Dermed rundet utbetalingene fra Konsesjonskraft IKS 19 millioner kroner og det er om lag tre ganger så mye som i et normalår.

I statsbudsjettet for 2023 fikk regjeringen flertall for en ekstraordinær skatt på konsesjonskraft-inntekter i form av et høyprisbidrag. Den 14. desember 2023 vedtok Stortinget å avvikle ordningen, og Iveland unngikk dermed det varslede trekket i rammetilskudd fra staten. Rammetilskuddet inklusiv inntektsutjevning ble 6 millioner høyere enn budsjettert og 6 millioner mer enn i 2022.

Samlede driftsinntekter ble 20 millioner høyere enn i regnskapet for 2022 mens utgiftene økte med 11 millioner. For første gang på mange år ble brutto driftsresultat positivt, det vil si at kommunen oppnår et driftsoverskudd som er stort nok til å dekke beregnet årlig verditap på bygninger, verktøy og maskinpark.

Finansområdet ga en netto inntekt på 12,7 millioner kroner der det viktigste bidraget var utbytte fra Å Energi.

Iveland kommune fikk altså et netto driftsresultat på 29 millioner.  Av dette ble 5,3 millioner brukt til å finansiere investeringer og 23,7 millioner ble bokført som økt egenkapital. Frie fond (disposisjonsfond) økte til 81,3 millioner ved utgangen av 2023 og gjør at kommunen har godt handlingsrom for politiske valg og er rustet for å møte eventuelle økonomiske utfordringer de kommende årene.

God budsjett disiplin i enhetene:

Selv om kommunen fikk store inntekter i 2023, drifter man kommunen med et mindreforbruk, i forhold til vedtatt budsjett.  Det viser god budsjett disiplin og ressurs effektiv drift.

Spenning rundt nytt inntektssystem:

Nytt inntektssystem for kommunene skal innføres fra og med 2025. Hovedtrekkene i hvilke endringer det medfører blir trolig kjent i løpet av mai måned. Det knytter seg stor spenning til dette rundt omkring i kommune-Norge da ingen ønsker å bli taperne i en ny fordeling.

Politisk behandling i juni 2024:

Kontrollutvalget vil bli orientert om årsregnskapet i deres møte mandag 22. april. Videre politisk behandling vil finne sted i mai og juni, med endelig behandling i kommunestyret torsdag 13. juni.

Regnskapet for Iveland kommune 2023 (PDF, 4 MB)