Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline21. august kl. 12:58

Alle partiprogram på nett

Alle de fem partiprogrammene er nå tilgjengelig på våre hjemmesider.

Les mer clear
error_outline21. august kl. 12:39

Kommune- og fylkestingsvalget 2019

Her finner du en samlesak om de viktigste begivenhetene frem mot valgdagen mandag 9. september.

Les mer clear

Sykehjem - korttidsopphold - rehabilitering

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Du kan søke om korttidsopphold på sykehjem hvis du for eksempel trenger opptrening etter sykdom eller nærmere utredning. Det skilles mellom tre typer av korttidsopphold:

  • døgnopphold (minst 24 timer)
  • dagopphold
  • nattopphold

Kriterier/vilkår

  • Det må være et faglig begrunnet behov for rehabilitering
  • Personen må være motivert for trening
  • Personen må kunne delta i utvikling av mål for oppholdet

Pris for tjenesten

Kommunen kan kreve vederlag av beboeren. Vederlaget er fastsatt i statlig forskrift (se under Lover og retningslinjer).

Korttidsopphold koster 147 kroner pr. døgn i inntil 60 døgn, deretter som ved langtidsopphold (se forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester).

Betalingssatser

aaa

Lover og forskrifter

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om korttidsopphold i sykehjem, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Helsedirektoratet har gitt pålegg om å registrere alle søkere og mottakere av kommunale helse- og sosialtjenester i et nasjonalt register, kalt IPLOS. Det innebærer blant annet en funksjonsvurdering som en del av grunnlaget for eventuelle vedtak. Søker vil ha rett til innsyn i alle sakens dokumenter etter Forvaltningslovens § 18, første ledd. Se vedlegg, IPLOS informasjonsbrosjyre.

Skjema

Søknadsskjema helse- og omsorgstjenester

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til Fylkesmannen.

Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.
 

___

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Avdeling:Pleie- og omsorg
Telefon:95025726
Postadresse:Fosstveitlia 2 4724 IVELAND
Besøksadresse:Fosstveitlia 2 4724 IVELAND

Kontaktpersoner

Navn:Helèn Eretveit
Tittel:Avdelingsleder PLO
Mobil:994-74782
Epost:helen.eretveit@iveland.kommune.no
Navn:Monica Verdal
Tittel:Enhetsleder PLO
Mobil:971-75766
Epost:monica.verdal@iveland.kommune.no

Andre opplysninger

Oppdatert:2019-01-18 20:04
Gyldig til2023-01-16