Barnehageplass
Generelt om tjenesten
Beskrivelse
Opptak foretas 2 ganger i året, med søknadsfrist i mars og oktober.
Rett til opptak i august har barn som er født innen 1.november året før. Rett til opptak i januar har barn som er født innen 1. februar året før. Barnet bør ha fylt ett år før barnehagestart
Målgruppe
Barn 0–6 år som er bosatt i kommunen
Pris for tjenesten
Hvis du har mer enn ett barn i barnehage i samme kommune, skal kommunen sørge for at du får reduksjon i foreldrebetalingen. Det kalles søskenmoderasjon. Du skal få søskenmoderasjon uavhengig av om barna går i forskjellige barnehager, og i barnehager med forskjellige eiere.
Reduksjonen for det andre barnet er minimum 30 prosent, og for det tredje barnet og oppover er det 50 prosent reduksjon.
Det er to ordninger for husholdninger med lav inntekt:
Ingen skal betale mer enn 6 prosent av inntekten sin til barnehagen.
Alle familier med lavere samlet inntekt enn 598 825 kroner har rett til 20 timer gratis kjernetid i barnehagen i uken.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Lover og forskrifter
Kommunen har plikt til å sørge for denne tjenesten.
Lover
BarnehagelovenBarnevernsloven
Forskrifter
Forskrift om familiebarnehagerForskrift om foreldrebetaling i barnehager
Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Forskrift om saksbehandling ved barnehageopptak
Retningslinjer for opptak i barnehagen
Retningslinjer
Covid-19 – Smittevern i barnehagerRammeplan for barnehagen
Rett til barnehageplass
Vedtekter
Vedtekter barnehagene 2023___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du søker om barnehageplass via søknadsskjema til kommunen.
Har du krav på redusert betaling eller gratis kjernetid må du sende inn egen søknad om dette, en gang i året.
Skjema
Søknad om barnehageplass (Vigilo)Søknadsfrist
Opptak i barnehagen er, etter gjeldende bestemmelser delegert til rådmannen. Det er utarbeidet egne retningslinjer vedrørende samordnet opptak. Opptak foretas 2 ganger i året, med søknadsfrist i mars og oktober.
Rett til opptak i august har barn som er født innen 1.september året før. Rett til opptak i januar har barn som er født innen 1. februar året før.
Rekkefølge ved inntak:
1. Søknader fra søkere med rett til barnehageplass i Iveland kommune som er kommet inn innen fastsatt søknadsfrist.
2. Søknader med tilfredsstillende begrunnelse innkommet etter søknadsfristene behandles løpende og vurderes i forhold til ledig kapasitet.
3. Søknader fra søkere bosatt i andre kommuner når det foreligger interkommunal avtale med bostedskommunen
Søknaden sendes til
Saksbehandling
Saksbehandling
Søknader om plass
Tildeling av plass skal skje i samsvar med de fastsatte opptakskriteriene som gjelder for barnehagen. Dine ønsker og behov skal tillegges stor vekt ved opptaket. Du skal varsles skriftlig om hvorvidt og i hvilken barnehage du har fått tilbud om plass.
Har du ikke fått ditt første ønske oppfylt, har du rett til å bli satt på søkerliste ved denne barnehagen. Ved supplerende opptak i løpet av barnehageåret skal først søkere fra søkerlisten tilbys plass i samsvar med de fastsatte opptakskriteriene.
Hvis du ikke har fått tilbud om plass, skal du få skriftlig beskjed om dette. Samtidig skal du få beskjed om at du kan kreve en begrunnelse for avgjørelsen, at du har rett til å klage og fristen for å klage.
Hvis barnet ditt har rett til prioritert plass og du ikke har fått tilbud om plass, har du rett til en skriftlig begrunnelse, beskjed om din rett til å klage og fristen for å klage.
Søknader om redusert betaling og gratis kjernernetid
Kommunen henter inn nødvendig dokumentasjon på personene i husholdningen og om husholdningens inntekt. Deretter fattes et vedtak.
Saksbehandlingstid
Klagemulighet
Du kan klage hvis
- du har fått avslag på søknaden om barnehageplass
- du har fått plass, men ikke fått oppfylt verken første eller andre ønske
- du har fått avslag på søknad om redusert foreldrebetaling eller gratis kjernetid.
Du må sende klagen innen 3 uker fra du mottok avgjørelsen. Hvis du bruker retten din til å kreve en begrunnelse, er klagefristen 3 uker fra du mottar begrunnelsen.
Hvis kommunen kommer til at barnet ditt skulle vært tilbudt den ønskede plassen, skal det tilbys første ledige plass etter at barn med lovfestet rett til prioritet er tilbudt plass. Hvis du ikke får medhold, går saken videre til klagenemnda i kommunen, som er klageinstans.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Rådmannens stab |
Leder: | Reisænen, Sten Albert |
Telefon: | 37961200 |
Epost: | postmottak@iveland.kommune.no |
Postadresse: | Frigstadveien 20 4724 IVELAND |
Besøksadresse: | 4724 IVELAND |
Kontaktpersoner
Navn: | Lisa Eiken |
Tittel: | Rådgiver skole og barnehage |
Mobil: | 477 59 598 |
Epost: | lisa.eiken@iveland.kommune.no |
Navn: | Beate Stømne Frigstad |
Tittel: | Styrer |
Mobil: | 984-24291 |
Epost: | beate.frigstad@iveland.kommune.no |
Andre opplysninger
Gyldig til | 2021-04-07 |